Сливен. Новини от източника. Последни новини

Сливенският драматичен театър открива сезона с "Дездемона" на 13 септември 2022 г.

, Людмила Калъпчиева

Излъчване: Туида Нюз | Култура | преди 3 седмици | 145

Сливенският драматичен театър открива сезона с "Дездемона" на 13 септември 2022 г.

ДРАМАТИЧНИЯТ ТЕАТЪР ОТКРИВА СЕЗОНА С „ДЕЗДЕМОНА“ – „ЖЕНСКА“ ПИЕСА НЕ САМО ЗА ЖЕНИ, ПО ШЕКСПИРОВ СЮЖЕТ И НЕ ПО ШЕКСПИР

Пиесата на носителката на „Пулицър“ Пола Вогъл поставя на сливенска сцена, за пръв път у нас, режисьорът и писател Петър Денчев. Премиерата е на 13 септември

Сливенският драматичен театър открива новия си творчески сезон с „Дездемона“. Пиесата на американската съвременна драматуржка Пола Вогъл следва класическия сюжет на Шекспир, но отрежда централно място на женските персонажи. Прочитът на режисьора Петър Денчев изследва мястото на жената в новото време, в тон с феминистките послания на пиесата, писана през 1993 година. „Дездемона“ на Пола Вогъл се поставя за пръв път в България на сливенска сцена. Преводът е на Хараламби Аничкин.

Носителката на „Пулицър“ Пола Вогъл е малко позната у нас. Известна е постановката на Николай Поляков на нейната пиеса „Как се научих до кормувам“ в театър „София“ през 2008 година и постановката в Театър „199“ на Ивайло Христов на пиесата й „Най-древната професия“. Цялото заглавие на драматургичната творба, която ще вдигне завесата на театралния сезон в Сливен на 13 септември, е „Дездемона, пиеса за една кърпичка“. Тази кърпичка е движещата интрига в един свят на лицемерие, лъжи, изневери и сексуално подчинение. Според режисьора, пиесата залага „на разместването на моралните гледни точки, опитва се да постави зрителя в неочаквана ситуация спрямо сюжета“.

Съвременната пиеса за Дездемона на Пола Вогъл преодолява идеализацията на Шекспировите класически женски образи. При Вогъл женските персонажи не са само „присъдружни“ на мъжете си и не са подвластни на онова, което сме свикнали да мислим за жените през Средновековието и Ренесанса, отбелязва режисьорът.

Режисьорът и писател Петър Денчев обича да запознава публиката с непознати и малко познати автори, с любопитни стилистики и естетики. Той постави на сливенска сцена пиеса на Алехандро Ходоровски, преди това драматизация на Амели Нотомб. Във Варненския театър по-рано поставя успешно пиеса на ученичката на Пола Вогъл Сара Рул „Телефонът на мъртвеца“. Познава творчеството на Вогъл задълбочено и нарича шанса да постави нейна пиеса „вълнуващ сблъсък“.

Този вълнуващ сблъсък, в едно много зрелищно актьорско представление, представят актрисите Яна Георгиева, Вяра Начева и Мария Манолова – изпълнителки на ролите на Дездемона, Бианка и Емилия. Как една аристократка, една проститутка и една слугиня разбират свободата и равноправието на жената с мъжа? Може ли жената в днешния свят да понесе отговорностите на свободата? Със средствата на сатирата, Вогъл повдига темата за мястото на жената в съвременния свят, а хуморът и смехът носят освобождащата сила провиждането.

Своята дан в сценичната реализация и прочита на „Дездемона“ дават художникът Петър Митев, композиторът Христо Намлиев и авторката на плаката – художничката Маргарита Дончева.

„Вогъл има склонност да избира чувствителни, трудни и сложни теми за драматизация.“ – пише Джил Долан, известна в САЩ театрална изследователка и феминистка. Тези теми, свързани с женднешнияската чувствителност в интимен и социален план, са особено актуални в ден. Пиесата е женска, но не е само за жени. От нея мъжете могат да разберат повече неща за себе си. Какви са те, ще видим на 13 септември.

Щилияна ВАСИЛЕВА

 
422.39 ms. / 1.2 MB